Knjižnice na podružničnih šolah
vpogled v dostopnost knjižnične dejavnosti na podeželju
DOI:
https://doi.org/10.55741/knj.65.3-4.2Ključne besede:
podružnice šol, šolske knjižnice, šole na podeželjuPovzetek
Članek predstavlja analize, ki na posameznih področjih razkrivajo možnosti dostopa učencev do knjižničnega gradiva in tako poskuša odgovoriti na vprašanje ali imajo učenci, ki se šolajo na podeželju, enake materialne pogoje, kot tisti, ki obiskujejo osnovne šole v mestnem okolju. Pri tem predstavlja podatke o pokritosti slovenskih naselij s knjižnicami, analizo oddaljenosti šol od splošnih knjižnic ter podatke o knjižnicah podružnic osnovnih šol. Zadnji so bili prvič zbrani s statističnimi meritvami dejavnosti šolskih knjižnic v letu 2019/20. Ker predstavljajo šolske knjižnice učencem podeželskih šol pogosto edino možnost za dostop do knjige zunaj lastnega doma, bi morale biti dobro opremljene, imeti bi morale obsežno knjižnično zbirko ter čim daljšo dnevno odprtost. Analiza podatkov knjižnic podružničnih šol, ki večinoma delujejo na podeželju, kaže, da nekatere podružnične šole nimajo knjižnic, da knjižnice na podružničnih šolah pogosto nimajo lastnih prostorov ter da je tedenski čas odprtosti knjižnice zelo kratek. Rezultati meritev nakazujejo sklep, da imajo učenci na podeželju slabše možnosti za dostop do knjižničnega gradiva in storitev ter dajejo iztočnice za podrobnejše raziskovanje zagotavljanja knjižnične dejavnosti na podeželju.
Literatura
Echazarra, A. in Radinger T. (2019). Learning in rural schools: Insights from PISA, TALIS and the literature", OECD Education Working Papers, No. 196, OECD, Paris, https://doi.org/10.1787/8b1a5cb9-en
Mreža splošnih knjižnic v letu 2018. (2019). Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani https://cezar.nuk.uni-lj.si/index.php
BibSiSt-online. Statistični podatki o knjižicah. Šolske knjižnice 2019/20. (2021). Ljubljana: NUK. Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani https://cezar.nuk.uni-lj.si
Študija prostorske simulacije mreže splošnih knjižnic. (2015). Urbanistični inštitut. Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani https://cezar.nuk.uni-lj.si/common/files/studije/studija_prostorske_simulacije_mreze_splosnih_knjiznic.pdf)
Breskvar, P. (2019). SPAR doniral 20.000 EUR šolskim knjižnicam. Knjižničarske novice, št. 3/4, str. 50.
Širec, A. (2013). Podružnične šole v Sloveniji in njihov pomen za ohranjanje krajev. Diplomsko delo. Maribor: Filozofska fakulteta. Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=42938&lang=slv
Vodeb, G. (2015). Družbeni vidiki dostopnosti informacij v vsakdanjem življenju na podeželju. Doktorska disertacija. Ljubljana, Fakulteta za družbene vede. Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani (http://dk.fdv.uni-lj.si/doktorska_dela/pdfs/dr_vodeb-gorazd.pdf)
Komljanc, N. (2018). Izhodišča za delo v podružničnih šolah in kombinirane pouku z vidika sodobnih teorij učenja in poučevanja v Republiki Sloveniji. Ljubljana, Zavod RS za šolstvo. Pridobljeno 20. 5. 2021 s splete strani https://www.zrss.si/pdf/izhodisca-za-delo-2018.pdf
Doseganje razvojnih usmeritev Standardov za splošne knjižnice, veljavnih v obdobju 2005-2017. (2018). Ljubljana, Narodna in univerzitetna knjižnica. Center za razvoj knjižnic. Študije. Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani https://cezar.nuk.uni-lj.si/common/files/studije/raziskava-doseganje-standardov-splosne-knjiznice-2005-2017.pdf
Šuštar, B. (2018). Podružnična šola in njene prednice pred 1958. Šolska kronika, št. 3.
Pravilnik o normativih in standardih za izvajanje programa osnovne šole. Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV7973
Pravilnik o pogojih za izvajanje knjižnične dejavnosti kot javne službe. Pridobljeno 12. 5. 2021 s spletne strani http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV5163
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).