KNJIŽNIČNE STORITVE ZA SLEPE, SLABOVIDNE IN ZA OSEBE Z MOTNJAMI BRANJA V SISTEMU SLOVENSKIH JAVNIH KNJIŽNIC
Ključne besede:
sistemi javnih knjižnic, uporabniki s posebnimi potrebami, knjižnične storitve, knjižnice za slepe in slabovidne, SlovenijaPovzetek
IZVLEČEKNamen: Knjižnice za slepe in slabovidne se od drugih vrst knjižnic razlikujejo po specifičnih storitvah, ki jih izvajajo za uporabnike s posebnimi potrebami. Čeprav so knjižnice za slepe v Zakonu o knjižničarstvu uvrščene med specialne javne knjižnice, v praksi niso ustrezno umeščene v sistem javnih knjižnic. Ministrstvo za kulturo je v nacionalnem program za kulturo do leta 2011 med drugim načrtovalo tudi vzpostavitev ustreznega statusa knjižnice za slepe v sistemu javnih knjižnic.
Metodologija/pristop: Center za razvoj knjižnic pri Narodni in univerzitetni knjižnici je izdelal analizo stanja in problematiko zagotavljanja storitev za slepe in slabovidne uporabnike v Sloveniji, predstavljene so uspešne prakse v tujini in zakonske osnove za izvajanje posameznih dejavnosti, povezanih z zagotavljanjem knjižničnega gradiva v ustreznih tehnikah, ter aktualne strokovne smernice za izvajanje knjižničnih storitev za to skupino uporabnikov. Na tej osnovi je bil izdelan koncept organizacije knjižnične dejavnosti za slepe in slabovidne, ki se bo izvajala kot javna služba.
Rezultati: Glede na obstoječe stanje je predlagan integriran sistem izvajanja knjižničnih dejavnosti za slepe, slabovidne in osebe z motnjami branja, ki ga usmerja osrednja knjižnica za slepe. Ta naj poleg osnovnih knjižničarskih nalog zagotavlja zadosten izbor gradiva v slepim in slabovidnim prilagojenih tehnikah ter na državni ravni koordinira storitve, namenjene tej skupini uporabnikov, ki se izvajajo v drugih vrstah knjižnic. Splošne knjižnice, ki jim zakon predpisuje izvajanje storitev za uporabnike s posebnimi potrebami, naj bi na tem področju še naprej ohranile iniciativo.
Izvirnost/uporabnost raziskave: Predlagani koncept osrednje knjižnice za slepe je usklajen s knjižničnim sistemom Slovenije in ga bo mogoče ob sodelovanju vseh deležnikov tudi uresničiti. /
Literatura
Kakovostno preživljanje prostega časa: splošna knjižnična pravica [»Novomeška deklaracija«]. (2005). Knjižničarske novice, 15 (10), 2 str. Dostopno tudi na: http://www.nuk.uni-lj.si/knjiznicarskenovice/pdf/oktober2005-priloga1.pdf
Kavanagh, R. in Christensen Sköld, B. (Ur.). (2010). Knjižnice za slepe v informacijski dobi: smernice za razvoj. Ljubljana: ZBDS.
Kodrič - Dačić, E., Badovinac, B., Brešar, D., Čander, M., Hrovat Merič, R., Janc, K., Schmidt, N., Sterle, D., Vovk, D. in Wraber, T. (2010). Vzpostavitev ustreznega statusa knjižnice za slepe in slabovidne v sistemu knjižnic. Ljubljana: NUK. Pridobljeno 15. 6. 2011 s spletne strani: http://cezar.nuk.uni-lj.si/common/files/studije/knjiznica_za_slepe_in_slabovidne.pdf
Pravilnik o pogojih za izvajanje knjižnične dejavnosti kot javne službe. (2003). Uradni list RS, št. 73.
Resolucija o Nacionalnem programu za kulturo 2008–2011 (ReNPK0811). (2008). Uradni list RS, št 35.
Splošni pogoji izvajanja univerzalne poštne storitve. (2004). Uradni list RS, št. 58.
Ustava Republike Slovenije (URS). (1991). Uradni list RS, št. 33.
Zakon o avtorski in sorodnih pravicah (ZASP-UPB2). (2006). Uradni list RS, št. 44.
Zakon o knjižničarstvu (ZKnj-1). (2001). Uradni list RS, št. 87.
Zakon o poštnih storitvah (ZPSto-2). (2009). Uradni list RS, št. 51.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).